Sök:

Sökresultat:

144 Uppsatser om Motstćnd vid omorganisation - Sida 1 av 10

Upplevelsen av kommunikation pÄ arbetsplatsen : Formell/informell samt verbal/icke verbal kommunikation efter en omorganisation -

Det Àr allt mer vanligt idag att organisationer arbetar innovativt i olika avseenden och omorganiserar sÄ att medarbetare fÄr flytta fysiskt, det innebÀr Àven en mental förÀndring. Medarbetarna befinner sig i olika dimensioner och processer, som kan upplevas positiva eller negativa efter en omorganisation. I studien lÄg fokus pÄ hur kommunikation fungerar efter en omorganisation och hur den upplevs av medarbetarna. PÄverkas formell/informell samt verbal/icke verbal kommunikation efter en omorganisation? Studien Àr kvalitativ med en fenomenologisk utgÄngspunkt samt EPP-modellen för dataanalys.

Upplevelsen av kommunikation pÄ arbetsplatsen - Formell/informell samt verbal/icke verbal kommunikation efter en omorganisation -

Det Àr allt mer vanligt idag att organisationer arbetar innovativt i olika avseenden och omorganiserar sÄ att medarbetare fÄr flytta fysiskt, det innebÀr Àven en mental förÀndring. Medarbetarna befinner sig i olika dimensioner och processer, som kan upplevas positiva eller negativa efter en omorganisation. I studien lÄg fokus pÄ hur kommunikation fungerar efter en omorganisation och hur den upplevs av medarbetarna. PÄverkas formell/informell samt verbal/icke verbal kommunikation efter en omorganisation? Studien Àr kvalitativ med en fenomenologisk utgÄngspunkt samt EPP-modellen för dataanalys.

Omorganisation inom sjukvÄrdens serviceverksamhet: En enkÀtstudie

?Ska vi förÀndra oss nu igen?? Det börjar bli ett ganska medfaret talesÀtt, men samhÀllet förÀndras i ett allt snabbare tempo. Omorganisation Àr ett mÄngskiftande fenomen i den offentliga sektorn. Jag har i min uppsats studerat en omorganisation inom sjukvÄrdens serviceverksamhet. Mina frÄgestÀllningar om fenomenet omorganisation var; Upplever personal sig delaktiga och kÀnner de att de har fÄtt tillrÀckligt med information? Har de förvÀntningar eller farhÄgor om sin anstÀllningssituation inför den nya förvaltningen? Syftet med denna uppsats var att kartlÀgga personalens upplevelser inför en omorganisation.

Vi skulle studera ett projekt, men det var redan upptaget! En jÀmförelse mellan teori och empiri under en omorganisation

I vÄr uppsats studerar vi en omorganisation och jÀmför tillvÀgagÄngssÀttet med teorier gÀllande projekt och projektledning. Vi arbetar utifrÄn en retorisk frÄgestÀllning gÀllande om de traditionella projektteorierna rÀcker till som verktyg för att en projektledare skall ha möjlighet att leda ett framgÄngsrikt projekt. Eller Àr det mÄhÀnda sÄ att man som projektledare behöver besitta andra kunskaper Àn ren och skÀr projektteori?Syftet med vÄr forskning grundar sig i att det i dagslÀget Àr mÄnga projekt som misslyckas och vi vill försöka finna orsaken till varför. Under uppsatsens gÄng har vi dykt in i projektteorins vÀrld och byggt pÄ vÄr teoretiska referensram.

Att vara eller inte vara kommunikativ

VÄr studie har som syfte att uppmÀrksamma pÄ vilket sÀtt ledarens kommunikation Äterspeglas i medarbetarna och anstÀllningstillfredstÀllelse vid en omorganisation. Genom att se organisationsförÀndringen genom medarbetarnas subjektiva upplevelser hoppas vi kunna hitta nya insikter för att bÀttre kunna hantera framtida organisationsförÀndringar. VÄrt syfte Àr sÄledes att belysa sÄvÀl ledarnas uppfattade kommunikation (utifrÄn medarbetarens perspektiv) samt medarbetarnas egna uppfattade emotioner i relation till en omorganisering..

Betydelsen av brott mot det psykologiska kontraktet för anstÀlldas hÀlsa och arbetstillfredsstÀllelse

Undersökningen grundar sig pÄ att det i Sverige inte har gjorts sÄ mÄnga studier pÄ om anstÀllda upplever att arbetsgivaren brutit mot det psykologiska kontraktet nÀr en omorganisation har genomförts. Om anstÀllda upplever brott mot det psykologiska kontraktet har visat sig vara en viktig faktor att undersöka för att förstÄ hur förÀndringar pÄ arbetsplatsen pÄverkar de anstÀlldas kÀnslor, attityder och beteende. Föreliggande studie Àr baserad pÄ enkÀtsvar frÄn 63 personer som Àr anstÀllda vid Solna tingsrÀtt. Resultatet frÄn envÀgs oberoende variansanalyser och hierarkiska regressionsanalyser pekar mot att anstÀllda som Àr berörda av en omorganisation upplever brott mot det psykologiska kontraktet samt att brott mot det psykologiska kontraktet och anstÀllningsotrygghet Àr relaterat till lÀgre generell arbetstillfredsstÀllelse och sÀmre psykisk hÀlsa. Studien visar vikten av att ledningen ger de anstÀllda en möjlighet att utveckla ett nytt psykologiskt kontrakt som passar de nya anstÀllningsförhÄllanden som en omorganisation medför..

FörÀndringar i organisationer: en studie av chefers uppfattningar om en omorganisation i ett företag i transportbranschen

Syftet har varit att studera chefers uppfattningar om en omorganisation i ett företag i transportbranschen. Den frÄga jag stÀllt mig Àr vilken betydelse gemensamma mÄl och visioner, delaktighet och tid för utvecklingsarbete, ett stödjande förÀndringsledarskap samt en kultur som frÀmjar lÀrande har haft i en omorganisation som genomförts i Företaget X. Den metod som anvÀnts har varit kvalitativa intervjuer som tagit utgÄngspunkt i hermeneutiken dÀr framför allt innebörder och intentioner studerats. Respondenterna har bestÄtt av Ätta chefer vid Företaget X. Det framkommer att omorganisationen inte lyckats till fullo utifrÄn de mÄl som sattes upp.

Distriktssköterskans upplevelse av sin arbetssituation efter omorganisation

Dagens hÀlso- och sjukvÄrd kÀnnetecknas av allt fler omorganisationer. Mycket av den omvÄrdnad och uppföljning som tidigare togs omhand pÄ sjukhusen har flyttats över pÄ primÀrvÄrden. Syfte med studien var att beskriva distriktssköterskors upplevelser av sin arbetssituation efter omorganisation. Nio distriktssköterskor frÄn tvÄ vÄrdcentraler i norra Sverige deltog och data samlades in med semi-strukturerad intervju som sedan analyserades med kvalitativ tematisk innehÄllsanalys. Resultatet visade att distriktssköterskorna upplevde svÄrighet att möta de ökade kraven och att de pÄverkades bÄde som person och professionell.

AnstÀlldas FörvÀntningar av Inflytande ? Upplevelser vid en omorganisation

Intentionen med denna studie var att söka djupare förstÄelse för anstÀlldas upplevelser och förvÀntningar av inflytande vid en stor omorganisation. Studien bygger delvis vidare pÄ en kvantitativ undersökning som gjordes i samband med organisatoriska förÀndringar inom Göteborgs stad. DÀr framkom flertalet faktorer som kan in- och pÄverka individens upplevelse av inflytande. Med utgÄngspunkt ur tidigare forskning utarbetades fem olika teman kopplade till dessa faktorer; förÀndring, ledarskap, attityder, kommunikation och inflytande. HÀrefter intervjuades fyra personer anstÀllda inom Göteborgs stad.

AnstÀlldas FörvÀntningar av Inflytande ? Upplevelser vid en omorganisation

Intentionen med denna studie var att söka djupare förstÄelse för anstÀlldas upplevelser och förvÀntningar av inflytande vid en stor omorganisation. Studien bygger delvis vidare pÄ en kvantitativ undersökning som gjordes i samband med organisatoriska förÀndringar inom Göteborgs stad. DÀr framkom flertalet faktorer som kan in- och pÄverka individens upplevelse av inflytande. Med utgÄngspunkt ur tidigare forskning utarbetades fem olika teman kopplade till dessa faktorer; förÀndring, ledarskap, attityder, kommunikation och inflytande. HÀrefter intervjuades fyra personer anstÀllda inom Göteborgs stad.

Konflikthantering i samband med omorganisation:
intressekonflikter mellan arbetsgivaren och berörda
fackförbund

OrganisationsförÀndringar sÄsom omorganisation eller avveckling av verksamheter Àr idag en del av vardagen. I en sÄdan process Àr det mÄnga parter som mÄste enas och samarbeta vilket i stort sett gör konflikter ofrÄnkomligt. För en fortsatt god relation mellan inblandade parter Àr hanteringen av uppkomna konflikter av en avgörande roll. Syftet med denna uppsats Àr dÀrför att studera hanteringen av de intressekonflikter som uppstÄtt mellan fackförbund och arbetsgivaren. Mer precist vill vi studera vilken eller vilka strategier som anvÀnts vid konflikthanteringen, vem som hade ansvaret för den samt om konflikthanteringen blev konstruktiv eller destruktiv.

Kommunikation vid radikal omorganisation

Syfte: Syftet med denna studie Àr att fÄ en förstÄelse för och analysera hur kommunikation kan utgöra ett hjÀlpmedel vid radikal omorganisation i företag/organisation.Metod: I min undersökning har jag anvÀnt kvalitativ metod. Teoretisk data har samlats via böcker vilket i studien representerar sekundÀrdata. För att kunna samla information för empirin har jag anvÀnt intervjuer vilket i studien representeras av primÀrdata.Resultat & slutsats: För att göra en radikal omorganisation, drar jag slutsatsen att företag/organisation behöver utveckla sina kommunikativa fÀrdigheter att gÄ framÄt och göra en förÀndring. Speciellt nÀr kommunikationen i företag/organisation Àr dÄlig, finns det ett behov att engagerar personaler för förÀndring som ska hÀnda. Kommunikation spelar en central roll i omorganisationen, och fungera som ett verktyg för att hantera motstÄnd mot förÀndring och förbÀttra personalers engagemang pÄ arbetsplatsen.

FörÀndringsprocessen vid, och upplevelsen av, en omorganisation: en fallstudie i Bodens kommun

Syftet med denna studie Àr att undersöka mellanchefers upplevelse av den del av förÀndringsprocessen vid Boden kommuns omorganisation som avser medarbetarperspektivet. En kvalitativ metod har tillÀmpats för att besvara syftet. Intervjuer har genomförts med Ätta förvaltningschefer och sju avdelningschefer. IntervjufrÄgorna bygger pÄ tre teorier: Blumberg- Pringle's modellen (1990) för arbetsprestation, Claes Janssens (1996) teori om förÀndringens fyra rum samt Locke & Lathams (1990) mÄlsÀttningsteori. Resultaten visar pÄ brister i information och utbildning samt i genomförandet av omorganisationen, vilket torde ligga till grund för andra problem som har uppstÄtt senare i förÀndringsprocessen.

Ingenting Àr sÄ lÀtt att det inte kan bli svÄrt om det görs motvilligt : Organisationers hantering av den psykosociala arbetsmiljön i samband med omorganisering

Precis som mÀnniskor pÄverkas av sin omgivning, pÄverkas Àven organisationer av sin omvÀrld. VÄr tids globalisering och den hÄrda konkurrens som den tillför stÀller allt högre krav pÄ organisationerna att förÀndras i takt med sin omvÀrld för att överhuvudtaget kunna överleva. Men de krav som kan leda till bÄde organisationsstrukturella och ekonomiska problem behöver inte enbart komma genom press utifrÄn, utan kan Àven uppkomma inifrÄn organisationen.Uppsatsen har som syfte att försöka ta reda pÄ hur en organisation hanterar den psykosociala arbetsmiljön som uppstÄr i samband med en omorganisation. Författarna har velat se om det gÄr att urskilja tendenser till hur man bÀst hanterar alla de kÀnslor som uppkommer hos de drabbade medarbetarna i samband med en förÀndringsprocess. Uppsatsen Àmnar Àven att söka svar pÄ hur ledningen uppfattar det kÀnslospektra som utspelar sig hos de medarbetare som utsÀtts för en organisationsförÀndring.Undersökningen som genomförts har haft en abduktiv ansats dÀr datainsamlingen varit kvalitativ i form av en fallstudie.

Att vÄga ta steget : En kvalitativ studie om hur chefer arbetar med att nÄ sina mÄl och hur en omorganisation har pÄverkat detta arbete

Syfte: Verksamheten har sta?llda ma?l som de inte uppna?r, da?rfo?r har en omorganisation genomfo?rts. Syftet med underso?kningen a?r att fa? kunskap om hur mellancheferna beskriver sitt arbetssa?tt med att utveckla sin personal och hur omorganisationen har pa?verkat mellanchefernas arbete. Fra?gesta?llningar: Hur beskriver mellancheferna sitt arbete med att utveckla sin personal mot o?verga?ngar? Hur upplever mellancheferna implementeringen av omorganisationen och dess pa?verkan pa? o?verga?ngsarbetet?Metod: I va?r studie anva?nds fra?mst teorier som bero?r ledarskap och fo?ra?ndring.

1 NĂ€sta sida ->